Monday 6 August 2007

2) ZPRÁVA Z OULU (29.7. – 5.8.2007) – CESTA DO OULU, ORIENTATION EILS KURZU, NAŠE PARTA HIC


No a teď už jsem ale na letišti, je 29.7. roku 2007 a za hodinu mi to letí. Ještě se samozřejmě jako vzorný synáček rozloučit s rodinou, která mě doprovodila na letiště a už se může letět. Ještě tomu všemu předcházelo malé martýrium s odbavením, jelikož mi nechtěli vzít mých 20 kilo nadváhy, tak lyže hold zatím zůstaly doma. No a když už se vracim, tak ještě dřív všemu předcházela malá akcička u nás na zahradě, což nebylo vůbec špatný a už vůbec ne neslušný.

Vzlítám chvíli po poledni, ale skutečnost je stejná jako byla předpověď - je zataženo. Jako obvykle je vidět Kladno, pak stáčíme na sever nad MB a Liberec, ty už jsou ale pod mrakem, takže prd, což mě docela štve. Ale i přesto jako jediný koukám z vokýnka jako retard a člověk který asi nikdy neviděl letadlo ani na fotce. Než jsem se vynadíval na mraky už jsme byli nad Baltem a tu se oblaka rozestoupila a bylo vidět zase prd – voda. A nad Helsinkami opět zataženo. Přestup byl pro mě vesničana opět složitý, jelikož v Helsinkách to není jako u nás letiště pro práškovací letadlo. Vše se ale povedlo a už po hodině letu jsem v Oulu. Před přistáním bylo vidět i pár jezer, což mě uklidnilo a mohl jsem se přestat strachovat, že jsem nastoupil do špatného letadla.

Jedna menší ranvej a menší letištní budova, tak tak to tady asi vypadá. Jako první Vás po vystoupení do nosu praští vůně borovic, které se tady společně s břízami starají o veškeré stromoví. To tady pokrývá zhruba 70% povrchu Finska. Jsme sice tu, ale máme menší problém, nemáme kde spát. Přemýšlím o ústupu mimo civilizaci někam do lesa, pač tu nemají hostely a nejlevnější hotel je kolem 35E. Po delším přemlouvání ale ukecávám zdejší paní z informačního centra a ta mě odvádí do místní odpočívárny pro zaměstnance, kde je pro mě už ustlaná postel. Takže paráda :)

Ráno nemeškám a vstávám brzo a jedu busem asi 17 km přímo na univerzitu. Na první pohled nevypadá tak obrovsky, jelikož je to tady všechno na rovině, a tak není odkud se na to podívat z vrchu, ale po pár dnech jsem si to tady celý prošel a je to ooooobrovský!!! Chodil jsem snad 3 hodiny. Studuje tady kolem 25 tis. studentů a samotný Oulu má asi 123 tis. obyvatel. Před obědem jsem si pokecal s jedním Finem, který mi sám řekl, že je na místní poměry až nezvykle komunikativní. Ve 12 jsem si vyzvedl klíče a šel se juknout kde to budu ten půlrok koulet. Koleje jsou hned vedle univerzity a jsou to takový přízemní finský paneláčky v lese. Ale poněkud příjemnější než ty naše :)

Odpoledne jsme vyrazili ještě se Slovákem, Němkou a jednim Litevcem dolu do města a čekal jsem to centrum trochu větší – no na nic si tu nehrajou. Stihli jsem zajít i k místnímu zálivu, kde mělo být cosi jako pláž a ty místní sebevrazi se tady v ty ledový vodě normálně koupali. Ne že by se jako smočili a šli, ale normálně se tady čvachtali jak v lázních. No třeba to je jen o zvyku :)

Je ráno, 31.července a mě začíná jedno doposud nevyzkoušená věc – učit se cizí jazyk v cizí řeči. Mam pocit, že v tom budu mít pěkný guláš. Dnes je ale vše ještě OK, pač po nás nikdo nic nechce. Respektive jenom peníze za támhleto a tamto. Navečír ještě probíhá jedno malé posezení a zkoušejí se nejrůznější rádoby seznamovací hry. Lidi v kurzu snad vypadají OK, o tom ale třeba příště, až je trochu poznám.

Jak už jsem zmínil, je to tady všude placka a je tady neuvěřitelně propracovanej a hustej systém cyklostezek. Kam se hrabe Hradec. A tak jsem trochu váhal mezi koupí kola nebo inline bruslí. Jako správný Čech jsem se ale nechal nachytat na slevu a nemohl jsem odolat zlevněným super Salomon bruslím z 250E na 99E. Už jsou tedy moje a svištím si to s Finy o závod. Z univerzity je to asi kolem 6 km dolu do města a autobusy tu mají slušně řečeno trochu předražený, takže nakonec by se mi tahle investice měla i vrátit. A je hlavně i možný vyrazit někam dál za město do přírody, jelikož tu všude mají vyasfaltované cestičky.

No a teď něco jen tak na úvod k finštině. Po třech dnech musím říci, že moje počáteční cíle naučit se za kurz 3 slovíčka byly velmi přehodnoceny. Ten jazyk není prostě za co uchytit, jak si zapamatovat slovíčka…. prostě nejde. Už jenom ta ulice kde bydlím - Yliopistokatu, je oříšek. Co potom ale takový Jatyoelamapalvelut. Člověk aby si vzal dovolenou na to jenom to přečíst, natož se to naučit. No třeba budu 29 dnů koktat a 30. den to přijde samo :)

V sobotu už taky proběhla první párty a po 5 hodinách strávených s 20 dalšími človíčky v jedné malé místnosti jsme se docela poznali :) No asi to nebude špatný.

Dnes v neděli jsem již pilně studoval a vyrazil na bruslích kolem místního jezera Pyykosjarvi na malou rekognoskaci terénu – rovina, kde nejsou jednopatrové domy je les nebo jezero, v písku to na inlinech nejede a dětská hřiště tu jsou dělaná opravdu jenom pro malé děti :)

Těď už se ale jen sbalit a ráno vyrážíme na dvoudenní jazykový vejlet na ostrov Hailuoto, který je na západ od Oulu a je to největší finský ostrov, tak uvidíme :)

NA ZÁVĚR ALE NESMÍ CHYBĚT SOUTĚŽNÍ OTÁZKA A JAKO VŽDY BUDE PRO VÝHERCE PŘIPRAVENA CENA.. ZA KAŽDOU OTÁZKU SAMOZŘEJMĚ JEDNA CENA.

O Finsku je známo, že se mu říká země tisíce jezer. Tento údaj je ale podobně třeba jako s Prahou stověžatou dosti vzdálený od pravdy, proto se tedy ptám, kolikže těch jezer tady vlastně vůbec je ???

S atlasem se to dá poměrně snadno zvládnout :):):) Ne, žertuji.

Bude uznáno nejbližší přiblížení skutečnému číslu, nemusí to být na jezero přesně :) a výherce bude oznámen za týden nebo 14 dnů. Hodně zdaru!!!

PŘEJI VŠEM KRÁSNÝ NADCHÁZEJÍCÍ TÝDEN A MĚJTE SE FAJNOVE

FIN HALPUMMINKIO

1 comment:

Anonymous said...

cau fin, aktualizuj si to tady trochu :) Koukal sem na tvoje fotky na rajceti, mas to hezky. Maj sa, zas se ozvi a davej na sebe bacha ty janku jankovitej.